Het zijn van een consultant is heel divers. Je kunt verschillende klanten hebben of maar één klant en je kan in verschillende branches actief zijn of slechts gespecialiseerd zijn in één specifieke branche. Toch hebben we als consultants allemaal gemeen dat we andere bedrijven of personen helpen met het bereiken van een bepaald doel. Het is dan ook belangrijk dat je je als consultant blijft ontwikkelen, zodat jij je klanten optimaal kunt helpen bij het behalen van hun doelen. In deze blog zal ik wat tips geven over hoe jij ervoor kan zorgen dat je een betere consultant wordt.

Goed luisteren

Als consultant help je een klant bij het behalen van zijn doelen. Het is dan ook belangrijk dat je een goed beeld krijgt van de organisatie van je klant, zodat je optimaal advies kunt geven. Luister dus goed naar wat de klant precies van jouw verwacht en waar de klant zelf tegenaan loopt. Je kunt nog zo goed advies geven, als de klant dat al wist of dat niet kan oplossen op de wijze dat jij voorstelt heeft die er niks aan. Goed luisteren is dus de basis voor elke succesvolle consultatie die je doet.

Doe een cursus

Blijf constant in jezelf investeren. Er zijn hier tal van mogelijkheden voor denk hierbij aan een cursus om je communicatieve vaardigheden te verbeteren tot aan een cursus Microsoft Excel. Zo heb ik dit jaar bijvoorbeeld een Prince2 cursus gedaan, waarin ik een nieuwe projectmanagementmethode heb leren kennen. Deze methode is heel nuttig geweest in mijn dagelijkse werkzaamheden en heeft mij een betere consultant gemaakt. Je kan een cursus doen om een bepaald vlak waar jij nog niet zo goed bent te verbeteren, maar je kan natuurlijk ook cursussen doen die zaken waar jij al in excelleert kunnen verbeteren. Ik denk dat als je een succesvolle consultant wilt worden je beide soorten cursussen dient te volgen.

Vraag om feedback

Veel consultants zijn hier een beetje bang voor, want het is natuurlijk niet leuk om van een klant te horen wat hij vindt dat je moet verbeteren. Maar klanten zullen het juist waarderen dat jij aangeeft te willen leren van jezelf en feedback te ontvangen. Vaak heb je ook veel aan deze feedback, want uiteindelijk draait het natuurlijk om wat de klanten van jouw werkzaamheden vinden. Zelf heb ik bijvoorbeeld een keer de feedback ontvangen dat ik er soms te makkelijk van uit ga dat iedereen het snapt. Hierna ben ik beter gaan opletten of iedereen mijn verhaal goed kon volgen.