Recent hebben we via een uitzendbureau Den Haag bedienende een planner aan boord gehaald. We verloren namelijk de grip op de projecten.

Corona

Met al dat thuiswerken merk je pas hoe belangrijk een kantoor is. Zo een terloops babbeltje bij het koffieapparaat blijkt plots de lijm te zijn van je projecten. Met al dit thuiswerken zie je mensen bijna niet meer. Daarnaast moest iedereen ook wennen. We maakte niet echt gebruik van clouddiensten. Daar moesten we allemaal mee leren werken. Dat leidde er wel toe dat we vaak moeite hadden om ons werk bij te houden en te delen. Een aantal keer raakte zowel ik als anderen hun documenten kwijt. Dan moest je weer via een oude versie verderwerken. Maar ook de communicatie begon er onder te lijden. Steeds minder mailde we elkaar, chatte we met elkaar en video belde we met elkaar. Daardoor had je steeds minder een idee wat er gaande was.

Plannen

Het plannen van werk via schema’s begon vast te lopen. We schakelde over naar een software waar je projecten kon bijhouden. Ook hier hadden mensen moeite mee. Zo was er zoveel vrijheid in hoe je dingen kon aanmelden dat bijna niemand elkaars notatie begreep. Het was dus tijd voor een oplossing.

Digitale spin

Daarom hebben we iemand aan boord gehaald om al deze dingen aan elkaar te knopen. Ze was dolblij om een baan te vinden tijdens corona. Het was een wereld van verschil. Zo maakte ze een prachtig document over hoe je dingen moest invullen. Dat hielp met de uniformiteit. Ook wees ze product owners aan. Iemand hebben die verantwoordelijk was voor het eindproduct zorgde ervoor dat ze meer gingen communiceren met elkaar. Ik ben ook aangewezen als product owner van een onderdeel en het geeft me een gevoel van eer in mijn werk. Ik voelde me er trots door toen die klaar was. Ik had ook meteen zin in het volgende project. Maar het belangrijkste wat ze deed was kijken in de projecten.

Het web

Ze is een natuurtalent in bottlenecks voorkomen. Ze heeft een zesde zintuig als het ging om vertragingen. Zo begon ik zelf een keer achter te lopen. Opeens kreeg ik een belletje voor sociaal onderhoud. Even bijpraten, mijn energie aanvullen en vragen of ze kan helpen, fantastisch. Ook bij andere zie ik dat dit helpt. Iedereen is ook weer meer gaan communiceren. Nu we er eenmaal inzitten gaat het razend goed. Als we weer naar kantoor gaan wil ik maar al te graag zo blijven werken.